nieuwjaarsrolletjes

Een traditioneel koekje uit de achterhoek,  Twente Drenthe,  Groningen... 
Voor mij een herin⁷nering aan lange kerstvakanties in Balloo in Drenthe. 
In de "kluis" en later in de serre van mijn Tante Riet.
Dit is niet haar recept overigens. 

( ik weet niet hoeveel je er mee kunt bakken, als ik wilde tellen waren er elke keer een paar weg...)

Nieuwjaarsrolletjes:

250 gram roomboter 
500 gram patent bloem
350 gram witte basterdsuiker 
50 gram kristalsuiker 
Zout
1 tl kaneel 
2 eieren 
100 ml sterke drank  ( gin, jenever,  jagermeister)
400 ml water
Wafelijzer 
Houten rond stokje

Smelt de boter langzaam en laat m even afkoelen.
Zeef ondertussen de bloem en kaneel in n grote kom.
Roer suiker, zout en de eieren door elkaar,  en maak er met de boter drank en water een mooi soepel beslag van. Ongeveer magere yoghurt dikte. Het dikt namelijk nog wat in terwijl je bakt.

Zet het wafelijzer aan, en gebruik n klein beetje boter om in te vetten.
Ik gebruik n siliconen kwastje,  daar blijft minder aan zitten dan met n kwastje met haren.
Schep ongeveer een juslepel op het hete wafelijzer,  doe hem dicht maar druk nog niet meteen helemaal dicht.
Dan worden je randen namelijk te dun.
Na 5 tellen kun je het ijzer helemaal sluiten. 
Hou het goed in de gaten, het gaat snel!
En nu het gevaarlijke gedeelte: het oprollen..
Ik gebruik de steel van n houten lepel waar ik het schep gedeelte af heb gehaald.
Haal het flexibele koekje van het ijzer  met n spatel en rol het zo snel mogelijk op tot n rolletje om de houten steel 
( auw auw heet)
Laat ze op n rooster afkoelen. 
Bewaar ze weg van huispubers in n luchtdichte trommel. 
Je kunt ze met van alles vullen maar dat hoeft niet perse.

Reacties